Засновник

Георгій Кирилович ТКАЧЕНКО, архітектор, художник, бандурист, засновник Київського кобзарського цеху


Народився Георгій Ткаченко 5 травня 1898 р. у слободі Глушковій на Курщині, в бідній родині ремісника, з якої виніс щиру й послідовну віру в Бога і любов до музики. Після закінчення у 1917 році Курського реального училища одержав ґрунтовну освіту архітектора: Харківське художнє училище та Московський художній інститут, котрий закінчив 1929 року по майстерні академіка Щусєва, одержавши звання архітектора-художника.

Ще юнаком, навчаючись у Харкові, мистець перейняв кобзарську науку від носіїв істинної традиції: його вчителями були відомі кобзарі Петро Древченко, від якого записувала пісні й думи ще Леся Українка, і Гнат Гончаренко. Відтоді традиційна діатонічна бандура, яку молодий Ткаченко придбав розбитою і сам відреставрував, стала його вірною супутницею на все життя.

Цій дивовижній людині судилося прожити майже ціле століття творчості, боротьби й самовдосконалення.  По закінченні інституту Георгій Ткаченко деякий час працював архітектором-пейзажистом у Москві,  реконструюючи московські та підмосковні парки, був художником московського худфонду, викладав акварельний живопис у Московському архітектурному інституті.

Після Другої Світової війни Георгій Кирилович назавжди переїздить до Києва і тут натхненно працює як художник. Його акварелі, серед яких переважають пейзажі, дуже настроєві.  їх авторові чужі були міські забудови і досягнення технічного прогресу – він шукав гармонії серед природи і знаходив її,  переносячи у свої роботи найтонші нюанси й настрої.

Закоханий у традиційну архітектуру України, Георгій Ткаченко одразу після заснування Товариства охорони пам’яток історії та культури стає його добровільним кореспондентом.  Він виїздить у далекі мандрівки, замальовуючи пейзажі та дерев’яні церкви, багато з яких дійшло до сьогодення тільки на його роботах…

У 70-х роках у Георгія Кириловича з’являються послідовники й учні у кобзарській справі; за його кресленнями майстри Нагнибіда і В. Сніжний починають виготовляти легкі й доступні для оволодіння традиційні бандури,  всіляко замовчувані радянською системою. Георгій Ткаченко бореться за відновлення справедливості і повернення традиційного інструменту до широкого вжитку, але його ініціативи блокуються спеціальними розпорядженнями тодішнього ЦК КПУ… Згодом коло його учнів розростеться і перетвориться на ціле неформальне об’єднання − Київський Кобзарський Цех, який діє й сьогодні, залучаючи до свого кола охочих зробити собі традиційний інструмент і навчитися на ньому грати.

За всіх часів Георгій Кирилович був глибоко віруючою людиною і ніколи не приховував цього. Доводилося йому й кобзарювати − ще у 70-х роках, коли його запрошували у домівки дисидентів на зібрання друзів і однодумців. Йому було притаманне якесь незбагненно гармонійне світовідчуття,  і тому до нього завжди горнулися люди.

У 1993 році Георгія Кириловича не стало, але не пішли в небуття його думи і сподівання,  розлетілися по світу його пейзажі,  якими нині пишається не одна музейна колекція. І той, хто, відклавши буденні клопоти, поспілкується з роботами цієї дивовижної людини, винесе з них частинку вселенського спокою і тонких емоцій живої, майже олюдненої природи. Так художник, який за життя став духовним Вчителем для багатьох, продовжує спілкуватися з нами − вже з-за порогу Вічності…

Катерина Міщенко

Малюнки та живопис Георгія ТКАЧЕНКА (1898−1993)
у збірці Музею Івана Гончара

Світлини Сергія Калиновського

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Відгуки
Опитування

Ви писали писанки цього року?

Результати