Селами Херсонщини: українська мова, козацькі пісні, русалки та світлі обличчя

23 червня 2013 о 00:45 | Відбулося

“Дєвочки, ви оце зря до мене приїхали. Я вже все позабувала, я оце тільки можу вас поддержать у піснях”, – переконує мешканка села Антонівки 77-літня Марія Григорівна Прокопчук працівників Музею Івана Гончара, які приїхали на Херсонщину за фольклорним матеріалом в рамках етнографічної експедиції під кодовою назвою “Дорога до Раю” (за назвою каталогу робіт художниці-самоучки з міста Цюрупинськ Поліни Райко).

Та це все відмовки, бо “що сусіди скажуть”, якщо почати співати серед білого дня, “хіба роботи немає?”. Але за якісь пару хвилин Марія Григорівна разом з двома іншими своїми подругами таки повитягали із закутків пам’яті пісні, що ще замолоду частенько наспівували вечорами, за роботою та під час свят. Одну з таких пропонуємо послухати в аудіозаписі.

[uppod audio=https://old.honchar.org.ua/wp-content/uploads/2013/06/1.mp3 /]

Берегиньки на дахах хат. Інша назва "коньок". Вірили, що такий знак захищатиме дім від грому та блискавки. А чисто утилітарна функція - це прикрити шов між двома причілковими "вітровими" дошками.

Берегинька на даху кухні. Інша назва “коньок”. Вірили, що такий знак захищатиме дім від грому та блискавки. А чисто утилітарна функція – це прикрити шов між двома причілковими “вітровими” дошками. Обереги є різних форм та розмірів. Особливо поширені у селах Херсонської області.

В селі Антонівка

В селі Антонівка

Зліва направо: Ліда Іванівна (1938), Олександра Миколаївна (1940), Марія Григорівна (1936)

Зліва направо: Ліда Іванівна (1938), Олександра Положай (1940), Марія Прокопчук (1936)

Антонівка – селище міського типу за 10 кілометрів від Херсону. Перша згадка датується 1822 роком. У 1859 році тут мешкало 339 переселенців з Полтавської губернії, нараховувалось 48 дворів. Статус селища міського типу село отримало з 1963 року, після адміністративного (без згоди жителів) об’єднання сіл-сусідів Кіндійки та Антонівки.

Саме від Антонівки на лівий берег лежить найпівденніший міст через Дніпро з розкішним краєвидом.

Антонівський міст через Дніпро. Фото: Вікіпедія

Антонівський міст через Дніпро. Фото: Вікіпедія

У Антонівці й досі поодиноко збереглися обряди та вірування. Майже 80-літні бабці, в яких ми гостювали, досі щороку напередодні “старого” Нового року або святого Василя переодягаються у спеціальні строї і водять Меланку, співають колядки, досі вірять у русалок та домовиків, навіть можуть їх в деталях описати. Й на повному серйозі розповідають про зустрічі з ними (розповідь можна і слухати і читати).

[uppod audio=https://old.honchar.org.ua/wp-content/uploads/2013/06/rusalky1.mp3 /]

– У нас колись тут на березі були русалки. Я живу над берегом, то було вийдеш, коли сонце заходить, а вони лежать так гарно і співають… “Ой-ой-ой, русалки, русалки!”, – було люди кричать. А вона як дасть хвостом по воді!, – згадує 75-літня Ліда Іванівна.
– А я не знаю, яка це вона русалка. Я не понімаю, яка вона, як гадюка? – з недовірою питає Марія Прокопчук у подруги-казкарки.
– Нє, до половини женщина, і груди є. А з половини… тьху-тьху… хвіст такий, як у риби. У Дніпрі були, а щас немає. Ми діти бігали, дивилися. Красіві такі: золотистий хвіст, стан такий красівий і груди. Коси є й чорні і білі. “Ох мене матір породила, нехрещену положила” було співають. Люди їх не боялися. Ми отак здаля було сидимо, і хочеться до них ближче, а вони отак пурх у воду… Або було Андрій Хряк питає у русалок: а як ви там ото дихаєте? А вона хвостом воду як хлюпнула на його!

– А домовики у вас є? – питаю.
– А він у каждого є! Я сама бачила, як він по мені йшов, – переконано каже Ліда Іванівна.
– По мені теж лазив і душив мене, але я його не бачила, тільки лапнула, то він такий лахматий, – підхопила розмову недовірлива до русалок Марія Прокопчук. – То я “Отче наш” проказала, то він чух – і його не стало.

Марія Григорівна (праворуч) не вірить у русалок, зате переконана в існування домовиків

Марія Прокопчук (праворуч) не вірить у русалок, зате переконана в існування домовиків

Меланка

Меланка

А от в селах Раденську та Піщанівці, за плюс-мінус 30 кілометрів на південний-схід від Херсону, 70-80-літні жінки сперечалися за правильність наспівів пісень. Кожна доводила, що саме її варіант найвірніший. І як не дивно, всі були праві, бо фольклор і народна творчість творяться в безмежній уяві людини, наслідуючи хіба що місцеву традицію.

Як це було, у відео нижче.

 с.Раденськ. Надія Степанівна (1939), Тетяна Степанівна (1939), Варвара Василівна (1932)


село Раденськ. Ліворуч двійнята: Надія Степанівна Усенко (1939), Тетяна Степанівна Гурин (1939) та Варвара Василівна Долганова (1932) праворуч

Відео

А ще тут вирує контрастність культур між молодим та старшим поколінням. Це й закономірно, зважаючи на плинність та мінливість всього з часом. Однак разюча прірва між світоглядами та музичними вподобаннями таки зачіпає.

У Піщанівці не тільки гарно співають, а й розказують українські народні казки. 8-мирічний Толік не соромлячись переказав “Рукавичку” (у записі нижче). Ми зустріли його біля місцевого будинку культури. Там для діток села влаштували святковий концерт.

[uppod audio=https://old.honchar.org.ua/wp-content/uploads/2013/06/rukavychka1.mp3 /]

8-річний Толік хоче стає водієм маршрутки. Добре вчить математику, щоб вміти рахувати гроші. Любить читати, знає багато казок. Має 4 братиків та сестричку.

8-річний Толік хоче стати водієм маршрутки. Добре вчить математику, щоб вміти рахувати гроші. Любить читати, знає багато казок. Має четверо братиків та сестричку.

Діти Піщанівки

Діти Піщанівки

Молодший братик Толіка

Молодший братик Толіка

В наступному селі Підстепному, куди завітала делегація з Музею Івана Гончара, пощастило знайти 85-літнього діда Івана Тихоновича Перерву, який попри вік має напрочуд сильний голос та харизму, що не на жарт зачіпає за живе.

[uppod audio=https://old.honchar.org.ua/wp-content/uploads/2013/06/did1.mp3 /]

с.Підстепне

с.Підстепне

Іван Тихонович (1928) має сильний голос та досі пам'ятає багато пісень

Іван Тихонович (1928) має сильний голос та досі пам’ятає багато пісень

Підстепне

Якщо в людини талант, похилий вік не завада

У Підстепному проживає всього півтисячі з лишком людей. Може саме тому там панує особлива домашня атмосфера. І все має якусь первинну незіпсовану енергетику.

Місцевий транспорт

Місцевий транспорт

Місцевий домашній

Місцевий домашній пес

І тут берегиньки на дахах

І тут берегиньки на дахах

У Підстепному не тільки співають, а й вирощують добрий урожай

У Підстепному не тільки співають, а й вирощують добрий урожай

У теплицях в'яжуться огірки

У теплицях в’яжуться огірки

Та спіють помідори

Та спіють помідори

Після днів проведених на Херсонщині наш шлях лежав далі на Запорізький край. Однак по дорозі ще заїхали у село Галаганівка Миколаївської області. Там, казали, є ще одна унікально розмальована хата. Однак по приїзді знайшли лише полотно та картину з цієї хати у місцевому історико-етнографічному музеї. А саму хату родичі художниці кілька років як розваляли.

Картина "Наталка-Полтавка"(Л.Заходяченко). Дві картини - єдини що лишилося від хати

Картина “Наталка-Полтавка”. Л.Заходяченко

"Ікона". Л.Заходяченко

“Ікона”. Л.Заходяченко. Оці дві картини – єдине, що залишилося від хати й унікальної художниці

Історико-етнографічний музей с.Галаганівка, Миколаївська обл.

Історико-етнографічний музей с.Галаганівка, Миколаївська обл. Експозиція розташована у давній відновленій хаті.

Нас  в музеї зустріла ластівка - влетіла всередину хати-музею й не хотіла вилітати

У цьому музеї гостей зустрічає… ластівка

Експонати збирали на горищах покинутих хат та дарували самі мешканці села

Експонати збирали на горищах покинутих хат, а деякі речі дарували самі мешканці села

IMG_4193-001

Мешканка Галаганівки

Діти тут запускають повітряних зміїв

Діти тут запускають повітряних зміїв

Мешканці села

А мами безпечно прогулюються селом

Галаганівка

Навіть рукодільниці є в селі, про що вказують спеціальні таблички. Шкода, та цього разу майстриню не застали вдома. Сусіди кажуть, вона гарно вишиває.

Нижче села цього року розлилася одна з приток Дніпра, затопивши частину суші та рівень, де діти зазвичай гойдалися на автентичних орелях, або традиційній гойдалці. Тепер місцеві хлопчаки використовують її як підвищення для стрибків у воду.

Автентична традиційна гойдалка - орелі

Автентична традиційна гойдалка – орелі. Щоправда нетрадиційно знаходиться у воді.

Краєвид

Кажуть, на місці гойдалки ще минулого року була суша

Миколаївська область

Миколаївська область

Ну, а далі знову дорога… Напрямок – Запорізький край: затоплена Томаківська Січ, могила Івана Сірка, дід Соломаха, ночівля під відкритим небом та вітер, який все бачив та все знає. Однак про землю козаків вже наступного разу…

В дорогу

В дорогу

Етнографічна експедиція працівників Музею Івана Гончара на Херсонщину під назвою “Дорога до Раю” була здійснена в рамках поїздки до розмальованої хати вже покійної художниці-самоучки Поліни Райко (1928-2004), що мешкала в місті Цюрупинськ (Олешки – історична назва). Докладніше про художницю та її хату за посиланням: https://old.honchar.org.ua/p/malovanyj-svit-poliny-rajko/

Катерина Качур (текст, світлини), Петро Гончар (світлини), Мирослава Вертюк (аудіозапис пісень), Володимир Хоменко (відео), НЦНК “Музей Івана Гончара”

Share Button

2 відгуків

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Відгуки
Опитування

Ви писали писанки цього року?

Результати