Великодня експедиція на Івано-Франківщину: фото, відео, коментарі

16 травня 2013 о 00:21 | Видиво, Відбулося

Як пишуть до Великодня писанки із прадавніми орнаментами, готують оздоблені по-місцевому паски, водять під церквою гаївки у Надвірнянському районі Івано-Франківської області. Все це, а й навіть більше, зафіксували співробітники Музею Івана Гончара під час експедиційного виїзду на Прикарпаття.

2-7 травня 2013 року музейники об’їздили села Гвізд, Фитьків, Цуцилів, Чорний Потік. На основі своєї мандрівки зняли 28-хвилинний документальний фільм (розміщений внизу сторінки), в якому побачите кадри з буденного життя гуцулів, почуєте їхній говір та співи, а також роздуми Петра Івановича Гончара, який очолював дослідницьку подорож, з приводу сучасного побутування традиції.

Петро Гончар, генеральний директор НЦНК “Музей Івана Гончара”:
“Мета експедиції – записати Великодні традиції на Західній Україні, оскільки в нашому архіві цього немає, а ці традиції вже відмирають. І зараз ми бачимо, що це форма вже осучаснена і люди не все зберігають. Відбувається пристосування до сьогоднішніх умов.

Тут же Європа поряд, багато зараз їздять закордон на роботу і тут все міняється на стільки швидко, що ця традиція набуває кітчевого характеру, на жаль. Але тут традиція таки найбільш збереглась – бо не було грубого атеїзму, як у нас, починаючи з революції 1917 року, тут тільки у повоєнний час. Рим (Ватикан) – це ж не держава як така, щоб тримати людей, а якщо взяти Росію, то це імперія, яка намагалася нівелювати всі національні прояви, в тому числі народні традиції”.

Прикарпаття

Місцева мешканка:
“При радянській владі були закрили церкву, не дозволяли святити паску, але діти забавлялися, подоляночку водили біля церкви, але від маленьких дітей був маленький спрос, а от дорослі вже боялися. І от з роками традиція померла, а коли вже дозволили за самостійності України, то ми проводимо всякі фестини, свято села, ми стараємося відновлювати оті старі звичаї”.

Писання писанок

Писанка

Писанка

Паски

Петро Гончар:
“В радянський час священники боролися за свою церкву, за виживання і зрозуміло, що тільки з народом, з його культурою можна вижити. Говорять, що наша дохристиянська культура була дуже глибока і християнство пристосувалося до неї, до її традицій. Фольклор відбиває співіснування дохристиянської і християнської культур”.

В одному селі Надвірнянського району священники навіть створили етнографічний музей, де зібрали автентичні предмети одягу та побуту українців. Кажуть,  здавна на Галичині священник був дуже великим авторитетом, організовували просвіти. І якщо сільське чи народне спершу здавалося соромливим чи його “встидалися”, то якщо священник це підтримував, значить традицію сприймали добре.

Біля церкви

Біля церкви

Кошики

Хороводи

Ігри

Петро Гончар:
“Традиція, яка була раніше, зараз втрачає сакралізаційну форму, залишається тільки культурологічна. Дівчатка тут
говорили, що їх у школі навчили, це не дід-баба навчили, тому що так треба або ж для розвитку духовності чи сакрального відношення до природи, а просто так у школі їх навчили, бо це красиво.

Але сільська традиція – це те, що ще зберегло українців і українське середовище, якщо у місті приживаються ці форми, значить все буде”.

Олена Чебанюк, фольклорист, учасник експедиції:
“На сьогоднішній день автентики як такої вже не збереглося, але вона перейшла в іншу форму, такий собі організований фольклоризм. Автентика стала частиною культури для самоідентифікації.”

Документальний фільм “Експедиція “Великдень””

Петро Гончар (фото), Володимир Хоменко (відео), НЦНК “Музей Івана Гончара”

Share Button

Один відгук

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Відгуки
Опитування

Ви писали писанки цього року?

Результати